Voorouderlijk Weefwerk uit de Andes

In het weefwerk worden verschillende symbolen gebruikt. Een aantal van deze symbolen hebben we verder toegelicht inclusief een afbeelding. Het weven wordt niet gedaan volgens een vast patroon, maar wordt gedaan op basis van de informatie die tijdens het weven doorkomt.

De geschiedenis: deze textielwaren stammen af van de Inca cultuur en zijn overgeleverd van generatie op generatie, van grootouders op kleinkinderen, waarbij ze generaties lang voortduren tot in de huidige tijd. De textielwaren stellen teksten of symbolen voor en waarbij ze zijn gerelateerd aan onze geschiedenis, de kosmos, een godheid of het wereldbeeld van de Andes, van de Q’eros gemeenschap.

Naupa Chunchu (De oude Leider)

De vertegenwoordiging van de Kosmos, de Stichter en dus de vertegenwoordiging van de Inca’s (Manco Capac en Mama Occlo), stichter van het Incarijk. Met deze weefsels kleedden zich onze voorouders, grootouders en ook onze huidige generatie. Deze symbolen zijn geweven voor de vrouwen (ñustas) van onze Q’eros Gemeenschap.

Inti Pallay (De Zonnegod en Stichter)

Deze vertegenwoordigt de Vader van alle levende wezens, Hij die zijn kinderen beschermt en leidt naar Vrede, altijd vergezeld van de dualiteit, het vrouwelijke en het mannelijke. De vier zonnen vertegenwoordigen samen Moeder Aarde. Deze textielwaren zijn gemaakt door de Andesvrouwen voor dagelijks gebruik of als jurk en gedurende heilige Andes ceremonies en worden mantas (dekens) genoemd.

Q’ero (Heilige Bekers)

Deze gebruiksvoorwerpen worden veel gebruikt het wereldbeeld van de Andes, aangezien ze zeer belangrijk zijn voor een ceremonie, een heilig ritueel maar ook voor huiselijk gebruik. Ze hebben een hele aparte geschiedenis. Deze Heilige bekers werden door onze voorouders gemaakt van het hout van een hele speciale boom die in het Amazonegebied groeit, Haunque cerro (mannelijk) en Q’olla leche leche (vrouwelijk).